Din kundvagn

Din kundvagn är tom

Varukorg

Padel-skador

Padel är i jämförelse med andra idrotter en relativt skonsam idrott. Dock har det i takt med att idrotten vuxit sig större i landet förekommit en ökning gällande förekomsten av skador hos idrottsutövaren. Detta kan förklaras eftersom idrotten kan utföras med bra speltempo oavsett tidigare aktivitetsnivå hos utövaren.  Ju mer ovan eller otränad utövaren är, desto större risk föreligger det för skada. Spelet är snabbt och ställer stora krav på utövaren i form av snabba rörelser, vändningar och rörelser som kroppen sedan tidigare inte är allt för van vid.

Även det hårda underlaget har påverkan på våra kroppar och inte allt för sällan bidra till att problem uppstår. Padelbanorna består en tunn gräsliknande matta för att spelarna ska få bra grepp plus att bollen ska få lagom studs. Denna mattan är dock limmad direkt på hårt betonggolv och ger därigenom väldigt lite dämpning. Därför ställs det även stora krav på vilka skor du använder såväl som inlägg för att ge adekvat dämpning och stöd.

Skador kan dock även uppkomma hos en person som är tränad och har god fysik. Då pratar vi snarare om förslitningsskador och utmattningsskador som kan komma vid långvarigt och intensivt spelande. Även frekvent spelande med liten tid emellan till återhämtning kan i vissa fall ge symptom.

Padel-skador

Senast uppdaterad: 12 december 2020

Beskrivning av skada

Då det bekymmer kan förekomma på en eller flera nivåer ses nedan några vanligare typer av skador som är starkare associerade med just padel spel.

  • Vadmuskelbristning (se avsnittet för överansträngning eller muskelbristning i vaden)
  • knäbekymmer (se exempelvis avsnittet för löparknä)
  • ryggsmärta (se avsnittet smärta i ländryggen)
  • fotrelaterade bekymmer (se avsnittet fot-häl)
  • Epicondylit (se avsnittet för tennisarmbåge)
  • Handledsmärta (se avsnittet för handledsmärta)

Vem det drabbar

Som nämnts ovan är dock padel en idrott som är relativt förskonad från svåra skador. Skador drabbar med högre frekvens de som tidigare inte varit speciellt aktiva med idrott eller vardagsmotion, men skador förekommer även hos personer med god fysisk förmåga. Även om en person är fysisk aktiv så kan man fortfarande vara ovan vid rörelserna idrotten medför, samt frekvensen av dessa. Ovana rörelser och snabba vridningar och vändningar ger stor påfrestning på de kraftigt påverkade muskelgrupperna, såväl som ligament och andra stabiliserande och stödjande strukturer.

Detta kan du göra själv

Det viktigaste att förebygga uppkomsten av skador inom alla idrotter är att starta aktivitet under sunt förnuft. Med detta menas att inte köra på för hårt och med för stor frekvens i början. Din kropp behöver anpassas efter rörelserna och belastningen den utsätts för. Därför är det bra om du succesivt och kontrollerat kan öka träningens frekvens med tiden. Ta det försiktigt i början och öka öka spelandet i din egen takt och framförallt lyssna på kroppen. Gör du detta så förebygger du på ett bra sätt uppkomsten av skador.

Skulle dock skada förekomma så är det bra att minska spelandet en tid tills dess att symptomen blivit förbättrade. Beroende på vilken skada du drabbas av finns det bra stärkande träningsövningar, stretching och hjälpmedel att föregå för att lindra och avhjälpa skadan. Se ovanstående skador för att här få ytterligare vägledning, eller sök i skadehandboken.

Tips: Se över våra fantastiska hjälpmedelsprodukter och inte minst våra skor och inlägg.

Skulle du inte hitta rätt trots allt eller behöver ytterligare vägledning så är du välkommen att kontakta en av våra ortopedingenjörer via mail, tele eller vår chatt.

Olika typer av hjälpmedel

Skriven av Michael Bankler

Leg. Ortopedingenjör

Leg Ortopedingenjör med 15-års erfarenhet. Specialiserad inom området ortoser, barnortopedi och proteser.