Ortopedteknisk avdelning på Skaraborgs Sjukhus

Hos oss är det enkelt att få hjälp

Vägen till rätt vårdinstans är sällan solklar. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för våra patienter att få rätt hjälp. Här berättar vi hur du gör för att få hjälp från oss – eller om du bör vända dig till en annan aktör.

Har du ont någonstans? Gör så här för att få bästa möjliga hjälp.

Det är jobbigt att ha ont i kroppen och inte veta vem du ska kontakta för att få hjälp. Här vägleder vi dig genom tre steg så att du snabbare får rätt vård och blir av med dina besvär.

Steg 1

Se över dina skor och inlägg

Smärta i fötter, knän, höfter och rygg kan bero på att du har fel skor. Fotriktiga skor och inlägg med rätt stöd kan vara det du behöver för att bli av med besvären. I våra butiker finns experter som kan analysera dina fötter och föreslå ortopedtekniska hjälpmedel – utan att du behöver gå den längre vägen via vården.

Steg 2

Kom på drop-in eller boka tid

För att du ska få en så bra bedömning som möjligt vill vi att du har med dig underlag eller journalutdrag från din vårdcentral eller annan vårdinstans när du kommer till oss. Du kan också skriva ut journalen genom att logga in på 1177. Kom till oss på drop-in eller boka tid genom att ringa våra mottagningar. Här hittar du öppettider och telefonnummer. Tänk på att det kan bli längre väntetider ibland på drop-in så ta med en bra bok!

Steg 3

Vi hjälper dig med rätt hjälpmedel

Under besöket hos oss gör vi undersökningar och tester för att ta reda på vad du behöver för att bli av med din smärta. Ibland förskriver vi ortoser, skor, inlägg eller andra ortopedtekniska hjälpmedel och beställer dem till vår klinik eller direkt hem till dig (beroende på vilken typ av hjälpmedel det är).

Vi finns i Skövde, Uddevalla och Lidköping

Hitta till våra mottagningar och butiker

Är du i behov av bildstöd?

Här har vi satt ihop bildstöd som hjälper dig eller ditt barn under besöket hos oss.

Vanliga frågor och svar

Hur långa väntetider har ni?

För första besöket har vi drop-in och då kan du komma samma dag som du fått ditt underlag. Sen har vi några veckors leveranstid för att tillverka ditt hjälpmedel. Vill du ha en bokad tid för ditt första besök är du välkommen att ringa till oss.

Hur vet jag giltighetstiden på min remiss/underlag?

Giltighetstiden för en förskrivning beslutas av den handläggare du träffar vid ditt besök hos oss. Det bestäms inte av den läkare eller sjukgymnast du träffat tidigare.

Hör av dig till oss på mail eller telefon, så hjälper vi dig med aktuell giltighetstid.

Jag har beställt varor från er, när kommer de?

Kontakta webbutiken via telefon eller mail så hjälper de dig.

Kan jag beställa fler inlägg och vad kostar det?

Absolut, har du scannat dina fötter hos oss kan du ringa eller maila för att beställa ett par till. Nya inlägg kostar 1990 kr och därefter kostar de 1590 kr vid återbeställningar.

Kan jag få samma hjälp i er butik?

Har du varit på en vårdcentral eller annan vårdinstans och eventuellt ska få ditt hjälpmedel på bidrag ska du gå till mottagningen på sjukhuset. Är det egenvård och privatköp så är du välkommen till butiken.

Kan man skriva en egenremiss till er?

Du kan komma till oss med en egenremiss som du fyller i på plats, men för att få en så bra och rättvis bedömning som möjligt ser vi gärna att du har med dig ett underlag från annan vårdinstans.

Var på sjukhuset finns ni?

I Skövde ligger mottagningen på entréplan, röda gatan. Gå in huvudentrén och ta vänster vid centralreceptionen.

I Lidköping ligger vi på plan 3 i hus 6. Det är huskroppen till vänster om huvudentrén (om du står och tittar på huvudentrén)

Hittar du inte svar på din fråga?