Undrar du över något?

Vanliga frågor & svar

Här svarar vi på vanliga frågor vi får från patienter, sjukvårdspersonal, företag och kunder.

Köp, leverans och frakt

Hur gör jag om jag vill byta storlek på en produkt?

Den produkt som är fel storlek på ska du då skicka tillbaka. Du fyller då i returblanketten som vanligt och fyller i ”Orsak för retur:” med vilken storlek ni önskar byta till.

Hur gör jag om jag vill returnera en produkt?

I varje sändning ska det finnas en returblankett, som förklarar hur du gör vid en retur. För att returen ska godkännas ska den ske inom 14 dagar från dagen du mottagit ditt paket. Samt att produkten ska vara oanvänt och emballaget helt. Returen kostar 49:- och en returfraktsedel följer med ditt paket. Vi återbetalar en returnerad order så fort vi fått in den till oss.

Efter mailet om att min produkt är skickad, hur lång tid tar det innan paketet finns att hämta ut alt. kommit fram till brevlådan?

Det brukar ta ungefär 1-2 dagar för paketet att komma fram till respektive utlämningsställe, alternativt brevlåda. Vi skickar alla paket via Postnord och det finns bifogat ett spårningsnummer i alla bekräftelsemail då din produkt skickats som ett paket. Finns det inget spårningsnummer, har din produkt troligtvis skickats som vanlig post.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse, varför inte?

Det kan bero på en felstavning då du skrev in din mailadress eller att den adressen inte är uppkopplad till vårt ordersystem. De mailadresser som inte är kopplade i vårt system och som tyvärr ofta blir utan orderbekräftelse är: hotmail, live, telia och yahoo. Om du är osäker ifall din order gått igenom eller inte är det bara att höra av sig.

Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden är mellan 5-10 arbetsdagar. De flesta varor vi säljer beställer vi in från våra leverantörer och är alltså inte sådant vi har inne på lager. Därför är det svårt att säga en kortare leveranstid, trots att flera leverantörer är snabba så finns det vissa fall som drar ut på tiden och det är då bättre att ge en längre leveranstid.

Hittar du inte svar på din fråga?

Patienter

Kan jag få samma hjälp i er butik?

Har du varit på en vårdcentral eller annan vårdinstans och eventuellt ska få ditt hjälpmedel på bidrag ska du gå till mottagningen på sjukhuset. Är det egenvård och privatköp så är du välkommen till butiken.

Var på sjukhuset finns ni?

I Skövde ligger mottagningen på entréplan, röda gatan. Gå in huvudentrén och ta vänster vid centralreceptionen.

I Lidköping ligger vi på plan 3 i hus 6. Det är huskroppen till vänster om huvudentrén (om du står och tittar på huvudentrén)

Jag har beställt varor från er, när kommer de?

Kontakta webbutiken via telefon eller mail så hjälper de dig.

Kan jag beställa fler inlägg och vad kostar det?

Absolut, har du scannat dina fötter hos oss kan du ringa eller maila för att beställa ett par till. Nya inlägg kostar 1990 kr och därefter kostar de 1590 kr vid återbeställningar.

Hur långa väntetider har ni?

För första besöket har vi drop-in och då kan du komma samma dag som du fått ditt underlag. Sen har vi några veckors leveranstid för att tillverka ditt hjälpmedel. Vill du ha en bokad tid för ditt första besök är du välkommen att ringa till oss.

Kan man skriva en egenremiss till er?

Du kan komma till oss med en egenremiss som du fyller i på plats, men för att få en så bra och rättvis bedömning som möjligt ser vi gärna att du har med dig ett underlag från annan vårdinstans.

Hur vet jag giltighetstiden på min remiss/underlag?

Giltighetstiden för en förskrivning beslutas av den handläggare du träffar vid ditt besök hos oss. Det bestäms inte av den läkare eller sjukgymnast du träffat tidigare.

Hör av dig till oss på mail eller telefon, så hjälper vi dig med aktuell giltighetstid.

Hittar du inte svar på din fråga?

Företag

Vad är en stötvågsbehandling?

Stötvågsbehandling är en effektiv och rekommenderad behandlingsmetod mot smärta i muskler och senor. Stötvågen genererar tryckvågor till den skadade vävnaden som resulterar i ökad metabolisk aktivitet, blodcirkulation, vävnadsåterbyggnad och mindre smärta. Målet med behandlingen är att stimulera kroppens självläkning, minska smärta och öka funktionen i det skadade området. Innan behandlingen börjar tar vi en noggrann sjukdomshistoria och gör en undersökning för att fastställa diagnos. Rätt diagnos ger lämplig behandling och snabbare resultat.

Finns det flera olika modeller hos er?

Ja, våra ortopedingenjörer har valt ut ett sortiment av lågskor, kängor och vinterkängor med olika funktionalitet för att kunna tillgodose många behov. Det gemensamma för alla våra modeller är att de är stabila, bra energiåtergivning, bra användarkomfort och högkvalitativa material. Modellerna är S3- eller S1P klassade.

Hur ofta behöver man byta ut sina skyddsskor?

Vi rekommenderar att du byter ut dina skor och inlägg en gång per år. Alla fot- och gånganalyser sparas hos oss och är giltiga i tre år, så nästa gång du beställer behöver du bara höra av dig via mail eller telefon.

Kan jag köpa bara inlägg?

Ja det går bra. Hör av dig till marcus@ortopedservice.se för offert.

Vilken skyddsklass behöver jag?

Skyddsskor är alltid försedda med en skyddståhätta som klarar en belastning på >200 J. De är märkta med SB om de uppfyller baskraven.

Om de också skyddar mot andra risker är de märkta med S1–S7 beroende på vilka andra risker de skyddar mot. På t ex bygg- och anläggningsarbeten eller tillverkningsindustrin ska man använda skyddsskor om det inte är helt uppenbart onödigt. Även arbeten som inte direkt kräver skyddsskor kan ändå ha behov av detta.

För att välja rätt typ av skor måste man först ta reda på vilka förhållandena är där skorna ska användas. Därför behöver man göra en riskanalys.

Arbetsgivaren är skyldig att avgöra om arbetet kräver personlig skyddsutrustning, som till exempel skyddsskor.

Får vi en offert så vi vet vad kostnaden blir?

Ja. Vi börjar alltid med ett samtal för att få en uppfattning om era önskemål och behov. Därefter lämnar vi en offert.

Hur lång tid tar hela processen?

Fot -och gånganalys inklusive rekommendation av inlägg och skor tar 15 minuter per person.

Efter genomförd analys tar det tre veckor tills ni får era skor levererade.

Vilka branscher passar era skor för?

Vi hjälper alla branscher som har behov av att förebygga eller avhjälpa belastningsrelaterade problem med skor och/eller inlägg. Självklart ser vi till att skorna har skyddsklassen som behövs i just din bransch.

Kan man beställa skorna online?

I dagsläget kan du inte beställa skyddsskor via vår webbshop. Fot- och gånganalys för att kunna ta fram individanpassade skor och inlägg är en stor och viktig del av vårt erbjudande. Det kan vi inte lösa genom en webbshop. Däremot kan du som redan är kund göra en återbeställning via mail till marcus@ortopedservice.se

Vilka områden åker ni till?

Vi åker inom Skaraborg och Trestad, men kan också åka längre ibland beroende på personalgruppens storlek. Hör av dig till marcus@ortopedservice.se för en förfrågan, så tittar vi på möjligheten att komma ut till er.

Är det lång väntetid?

Antingen kommer ni till någon av våra butiker under våra öppettider för ett drop-in besök. Då får ni oftast hjälp inom några minuter. Vill ni hellre att vi kommer ut till er arbetsplats vill vi gärna he sex veckors framförhållning.

Kommer ni till oss eller vi till er?

Vi gör det som passar er bäst. Det krävs dock minst 10 personer/tillfälle för att vi ska åka ut till er.

Hittar du inte svar på din fråga?