Löparknä

Vid löparknä problematik så har senan som löper längs utsidan av knät blivit överbelastad. Man upplever kraftig smärta i samband med aktivitet, men prognosen är god. Oftast drabbas personer av löparknä vid uppsatart av ökad aktivitet. Kanske har du nyss börjat med någon idrott eller motionerar mera än vad din kropp är van vid.

Det drabbar allt från motionärer till elitidrottare. Som tidigare nämnts uppkommer oftast problemen då man ökat på träningen för mycket en tid eller om träningsformen ändrats.

Oftast upplevs smärtan på utsidan av knät. Smärtan är skärande och uppkommer oftast gradvis under träningspasset. Smärtan försvinner oftast vid avslutad träningsaktivitet. Vilar du några dagar så kan besvären försvinna helt för att sedan återkomma vid nästa träningstilfälle.

Undvik löpning i långa sluttande utförsbackar. Drabbas du av påverkan så minska ned på träningen eller byt träningsform en tid som inte påverkar lika negativt. Försök att stretcha också då detta kan påskynda förloppet mot symptomfrihet.

Du blir vanligtvis bra i knät om du vilar några dagar. Men se till att börja träna försiktigt igen när du vilat så inte besvären gör sig till känna igen.

Ett knäskydd som ger bra kompression och måttlig stabilitet kan med fördel användas för att minska påverkan. Kompressionen gör dessutom att cirkulationen ökar kring knäleden, vilket snabbar på läkningen.

Ibland behövs fysioterapi om besvären inte försvinner. Oftast behövs inga läkemedel men smärtstillande receptfria värktabletter kan tas för att tillfälligt lindra. Tänk dock på att tabletterna endast lindrar symptom och inte skall användas som behandling av problematiken.

Vid svåra besvär kan man tillfälligt lindra besvären med en kortisonspruta. Hos vissa personer kan dock senan vara kort, vilket medför att problemen inte försvinner. Man kan då behöva förlänga senan genom en operation.