Din kundvagn

Din kundvagn är tom

Varukorg

Smärta i ländryggen

Beskrivning av skada

Ryggbesvär finns i olika former och de brukar delas in i fyra grupper:

Rygginsufficiens (ryggsvaghet), ryggskott, ischias och ischias-lumbago.

Smärta i ländryggen kan bero på olika saker.

  • Förändringar i lederna och diskarna mellan ryggkotorna.
  • Påverkan på muskler och ledband i bålen.
  • Irritationer i omkringliggande nerver.
  • Strama(korta)muskler på baksidan av låret och runt höften.
  • Dålig hållning, långvarigt sittande eller dålig arbetsställning.
  • Överrörlighet.

Vem det drabbar

Värk eller smärta i ryggen kan drabba vem som helst och de flesta människor drabbas någon gång i livet. Det kan bero på att man är fysisk i sin vardag på jobbet eller hemma och att man har dålig hållning samt lyfter fel och tungt. Det kan också bero på att man har dåliga skor eller en felställning på fötterna som gör att man belastar ryggen fel. Diskbråck, inflammationer, ryggskott och sträckningar ger också smärta och besvär med ryggen. Kontakta din vårdcentral om du får ett besvär som ej ger med sig av sig självt!

Symtom

  • Smärtan/värken kan komma smygande och kännas som trötthet i svanken, och sen bli värre när man överbelastar.
  • Vid t.ex. en plötslig oförsiktig rörelse kan man känna en ”låsning” samt att musklerna i ryggen krampar.(ryggskott)
  • Om en av diskarna brustit(diskbråck) och trycker på nerverna kan man få ont och ibland även känselbortfall i benen. Får man även problem att kissa måste man kontakta sjukvården.
  • Artros i ryggen beror oftast på åldersförändringar. Brosket mellan lederna och diskarna mellan kotorna blir tunnare och kan ge upphov till smärta. Även om man har stora förändringar är det inte alla som får problem.

Detta kan du göra själv

  • Vila i smärtfri position
  • Försök att röra på dig som vanligt men undvik rörelser som ökar på smärtan. Det är bra att vara uppe och att gå promenader eftersom det tar längre tid för värken att gå över om man blir liggande.
  • Successiv ökning av aktiviteter och övningar som stärker bål, mag- och ryggmuskulaturen är bra.
  • Undvik att böja och vrida ryggen när du lyfter, böj i knäna istället. Håll det du lyfter så nära kroppen som möjligt.
  • En stabiliserande ryggkorsett kan underlätta besvären under rehabiliteringen.

Olika typer av hjälpmedel

En korsett kan vara skönt och avlastande för ryggen om man lyfter mycket eller går och står mycket i sin vardag. Det finns olika hållningsbandage som gör att man rätar upp sig och får en bättre hållning som då leder till att ryggen inte blir lika starkt belastad. Ryggdynor och sittdynor är också hjälpmedel som kan vara bra att använda när man behöver sitta mer upprätt för att få avlastning för ryggen.

Behandling i vården

Har man återkommande ryggproblem eller problem som inte ger med sig så bör man uppsöka sin vårdcentral. Där kan man få råd och hjälp för att få bukt med sitt problem och även en rekommendation för hur man kan åtgärda det. Det kan vara att man får besöka en fysioterapeut som hjälper till att att träna upp muskler som behövs för att få rätt belastning på ryggen.

Aktuellt med operation?

Beroende på vad du har för problem med din rygg så kan det bli aktuellt med operation. Vid diskbråck kan ibland en steloperation bli aktuell om man inte lyckas bli smärtfri på annat sätt.

Skriven av Michael Bankler

Leg. Ortopedingenjör

Leg Ortopedingenjör med 15-års erfarenhet. Specialiserad inom området ortoser, barnortopedi och proteser.