Benhinneinflammation – medialt tibiasyndrom

Benhinneinflammation eller medialt tibiasyndrom, är en förslitningsskada för underbenets muskler och senors fäste mot insidan av tibia (skenbenet).  Skadan utmärker sig med smärta på underbenets framsida eller insida. Det är trots namnet ingen inflammation utan en överbelastningsskada där den vanligaste orsaken är för snabb upptrappning av träning så musklerna och senorna inte klarar av att absorbera de stötar som blir när man hoppar eller springer. Andra orsaker kan vara hög belastningen under en längre tid, sprungit eller hoppat på hårt underlag eller tränat med dåliga skor som inte passar ens fötter.

Benhinneinflammation är vanligt hos de som belastar underbenet med stötar som exempelvis löpare. Personer med höga fotvalv, plattfotade, pronationställning på fötterna eller överviktiga har högre risk att drabbas av benhinneinflammation.

Benhinneinflammation ger en dov smärta på den nedre delen av underbenets framsida eller insida i samband med att man belastar genom exempelvis löpning. Benet kan upplevas stelt när du ska gå efter att ha suttit stilla en stund. Det brukar vara de första stegen som gör ondast, men efter några steg känns det mindre. Om man har varit uppe och gått mycket under dagen kan en molande värk uppstå på kvällen.

De flesta blir bra från besvären, men för att undvika långvariga besvär är det bar att göra något åt dem så fort som möjligt.

• Vila mycket från aktiviteter som belastar underbenet med stötar, tillexempel hopp, löpning, power walks mm. Alternativa träningsformer kan istället vara simning, cykling, rullskridsko mm.
  • Stretcha musklerna på underbenets framsida.
  • Kontrollera att man har stabila skor med bra stötdämpning som passar ens fötter.
  • Införskaffa ortopediska skoinlägg för korrigering av eventuella felställningar i fot eller vrist.
  • Värmande ortos för att främja blodcirkulationen.

Beroende på den utlösande faktorn för benhinneinflammationen kan olika hjälpmedel hjälpa och förebygga mot upprepande skada.

• Värmande ortos för underbenet för att främja blodcirkulationen för smärtlindring och läkning.
  • Stabil sko med bra stötdämpning för att minska stötarna som underbenet annars får ta.
  • Ortopediska inlägg för korrigering av fot/vrist. Om det föreligger felställningar som pronationsställning översträcks musklerna vilket resultera i ökad belastning. Fötter med höga fotvalv är ofta stummare än fötter med normalhöga fotvalv, vilket absorbera stötarna vid löpning sämre.

Går inte smärtan över efter några veckor ska man kontakta vården för att utreda eventuell stressfraktur.

Vid svåra och långvariga besvär där andra olika behandlingsmetoder har testat utan resultat kan operation bli aktuellt. De flesta blir bra efteråt, men det tar minst tre månader innan man kan vara fysisk aktiv igen.

Skriven av Rebecka Stavenheim