Smärta i axel

Smärta i axel kan bero på många olika anledningar som en skada av vävnaderna kring axelleden men kan också komma från nack-kotpelaren. Axeln är en komplex led, som kan böjas och vridas nästan hur som helst. Den stora rörligheten gör också axlarna instabila och det är lätt att drabbas av en skada. Axlarna blir lätt utsatta för förslitningar som leder till smärta. Axeln är en viktig del av kroppen, utan axeln går det inte att använda armar och händer på ett funktionellt sätt.

Ibland kan smärta i axlar bero på åldersförändringar och inflammationer eller sjukdom som till exempel frozen shoulder, bursit (slemsäcksinflammation), muskelreumatism, ledgångsreumatism mm.

Ont i axlarna drabbar flera av oss någon gång under livet och är ett vanligt tillstånd. Ofta kan du själv bidra till att minska smärtan då det sällan är en allvarlig sjukdom som ligger bakom smärtan. Ofta beror smärta i axeln på någon form av överansträngning eller en felbelastning.

Smärta i axel kan drabba både män och kvinnor. Risken att drabbas ökar om du:

• Arbetar med en ensidig arbetsställning och/eller felbelastning som exempel på kontor
  • Gör samma rörelse ofta exempelvis målningsarbete, fönsterputsning m.m.
  • Är stressad eller orolig
  • Idrottar med kraftiga belastningsmönster i axelregionen exempelvis racketsporter, tyngdlyftare, volleboll etc

Smärta i axlar är ett problem som ökar i dagens samhälle, som följd av många timmar framför datorer, paddor och smartphones. Många ser idag de framåt roterade axlarna som en normalposition och inte som en felställning som kan skapa följdproblem. Då skulderbladen faller utåt och nedåt och axeln faller framåt ökar risken för olika smärtproblem som inklämning, huvudvärk, tennis- och golfarmbåge.

Symtom kan se olika ut beroende på vad som orsakar att det gör ont. De vanligaste symtomen vid stillasittande och snedbelastning eller överansträngning:

• Ömhet
  • Stelhet
  • Värk
  • Smärta
  • Svårt att lyfta armen
  • Domningar

Vanligaste symtomen vid inflammation i axelleden:

• Smärtor då muskeln används
  • Molande eller skärande smärta
  • Domningar och svaghetskänsla

Vid mycket ovanliga fall kan smärta i nacke/axel vara tecken på en allvarlig sjukdom. Då brukar smärtan vara kraftig och komma plötsligt. Det är inte heller ovanligt att få feber och känna sig sjuk i samband med detta.

Kroppen har ett eget system för att lindra smärta med hjälp av endorfiner. Dessa frigörs vid Fysisk aktivitet, massage, avslappning, samt lugn och ro. Även glädje hjälper att frigöra endorfiner i kroppen. Att försöka minska stress och ta hand om sig kan minska smärta.

Har du ett stillasittande arbete är det bra om du kan röra på dig med jämna mellanrum samt ta en paus då musklerna kan slappna av.

Att tänka på sin hållning kan minska smärta i axelpartiet, genom att axeln kommer på sin rätta plats och minska obalans i muskulaturen runt axelleden. Undvika ensidiga lyft och andra överbelastningar. Försöka att variera växla rörelser så mycket som möjligt, undvika att jobba mycket i axelhöjd. Värme har en smärtlindrande effekt om du har ont i musklerna och det finns vetekuddar som man kan värma och lägga på axeln.

Fysisk aktivitet minskar risken för smärta i rygg och nacke, på grund av detta är det bra att fortsätta att röra sig i vardagen även om man har ont i nacke och axlar. Smärtstillande läkemedel kan hjälpa för att kunna leva så vanligt som möjligt.

Axelskydd (axelortoser) som värmer och skyddar axeln kan vara en god ide att använda för att minska symptom. En kompressionsgivande axelortos täcker senfästen och hela axelledens muskel och bidrar till smärtlindring och effektiv behandling av axelleden.

Det finns övningar som stärker rygg och nacke utan att belasta axeln, vilket ger en positiv påverkan på axeln. Ta kontakt med fysioterapeut/sjukgymnast för att få rätt hjälp. Försök även att nattetid ligga på den onda axeln.

Vid akuta skador ska axeln behandlas med RICE-principen: Rest, Ice, Elevate and Compress. När sedan den akuta fasen är över kan försiktigt börja belasta axeln igen. Får du ont när du börjar använda axeln normalt igen eller är osäker på om du kan använda den normalt bör du söka hjälp i vården.

Ett kompressionsgivande och värmande axelortos (axelskydd) som täcker upp hela axelledens muskel och senfästen bidrar till effektiv behandling av axeln och ger ofta direkt smärtlindring i axelleden. Det finns även axelskydd som minskar vissa rörelser som framkallar besvären. Kolla med din vårcentral, läkare eller ortopedingenjör vilket skydd som passar bäst för just dig.

Vårdkedjan kan se olika ut beroende på lokala traditioner och rutiner. För en ortopedisk bedömning vid allvarligare skador kontakta din läkare eller axelortoped. Kontakta din vårdcentral om du har smärta i axlar eller nacke som inte blir bra på två veckor. Du kan också kontakta fysioterapeut/sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor.

Hos en läkare, fysioterapeut/sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor gör en klinisk undersökning, där de klämmer och känner på muskler och leder. Ibland behövs det en röntgenundersökning för att utesluta eventuella skador på skelett. Överväger läkaren att göra en operation kan de även använda undersökningsmetoder som datortomografi (CT), ultraljud eller magnetkamera (MR). Ibland behöver dem mäta funktionen i olika nerver och muskler med så kallat elektromyografi (EMG) eller elektroneurografi (ENG)

Vilken behandling du får av vården beror givetvis på hur din smärtproblematik ser ut och vad smärtan beror på. Vid ex förkalkad axel kan stötvågsbehandling vara en säker och effektiv behandling. Injektioner med kortison eller lokalbedövning kan lindra inflammation kring muskelfästet i axeln.

Rörelse och aktiv träning hjälper oftast bättre än passiva behandlingsmetoder som värmebehandling, massage och stretchning. Det kan en fysioterapeut/sjukgymnast hjälpa till med.

Har du en dålig stabilitet i axelleden och smärta kan en operation bli nödvändig. Även vid problem som frozen shoulder är det aktuellt med operation. Ibland opereras även svåra inklämningar i axelleden.

Har du svår artos (förslitningar) i axeln eller en reumatisk sjukdom med dålig funktion i leden eller skador på grund av benbrott kan en konstgjort led opereras in i axeln.