Din kundvagn

Din kundvagn är tom

Varukorg

Foglossning

Beskrivning av skada

Hormonet Relaxin börjar utsöndras redan i kroppen någon gång under de tre första graviditetsmånaderna, och fortsätter under hela graviditeten. Dessa ökar rörligheten i kroppens leder, framför allt i bäckenets leder och fogar. Detta för att bäckenet ska kunna vidga sig under förlossningen så att barnet kan passera. Vid foglossning är det alltså inga fogar som lossnar, utan bäckenet är instabilt på grund av ökad rörlighet i lederna, vilket kan orsaka stora smärtor runt bäckenet.

Andra teorier varför du som gravid kan få bäckensmärta är bland annat att kroppshållningen förändras i takt med att magen växer, bäckenet tippas framåt så att du svankar mera. Samspelet mellan magmusklerna och ryggmusklerna förändras och bäckenet blir även mindre stabilt när magmusklerna töjs ut.

Många gravida aktiverar de djupa musklerna i magen och ryggen omedvetet, vilket kompenserar förändringarna i bäckenet. Bäckensmärta kan göra väldigt ont, men skadar varken den gravida eller barnet och blir bättre efter förlossningen.

Vem det drabbar

Ungefär varannan gravid får bäckensmärtor under sin graviditet. Det har ingen betydelse om du är vältränad, otränad, gravid för första gången eller gravid igen. Om du hade bäckensmärtor under din första graviditet ökar risken att få det i nästa graviditet. Risken ökar också om du har skadat bäckenet tidigare eller lyfter tunga lyft ofta.

Smärtorna kan komma så tidigt som från vecka 18 men är vanligast efter vecka 28. De flesta som får bäckensmärta har kvar besvären hela graviditeten.

Symtom

Smärtan är oftast lindrig på morgonen, som sedan förvärras under dagen beroende på hur aktiv du har varit. Smärtan varierar från person till person. Vissa har knappt några besvär alls medan andra få så ont att de måste använda kryckor.

Du kan få ett eller flera följande besvär:

  • Molande, huggande eller ilande smärta i ländryggen.
  • Ont över skinkorna, smärtan kan förflytta sig från sida till sida.
  • Ont i höfterna.
  • Ont över blygdbenet.
  • Smärta som strålar ner mot ljumskarna eller bak på låret.
  • Svårt att böja sig och vrida kroppen, som när du ska lyfta saker.
  • Ena benet låses plötsligt, vilket kan göra det svårt att gå.

Detta kan du göra själv

Detta kan du göra själv (t.ex. övningar, vila, massera mm.)

  • Undvik att lyfta tunga lyft.
  • Undvik enbents belastning som vid trappor, ta hissen.
  • Sitt inte med benen i kors.
  • Variera ställning ofta. Sitt en stund, stå en stund, rör dig en stund för att inte belasta ryggen för mycket.
  • Ha ett ordentligt stöd i svanken när du sitter ner längre stunder.
  • Rör dig så mycket det går utan att det gör ont. Rörelse ökar blodcirkulation, vilket kan lindra smärtan.
  • Använd stabila skor med bra stötdämpning.
  • Värme och försiktig massage kan hjälpa spända muskler att slappna av och därmed även minska smärtan.
  • Sova med en kudde mellan knäna om du sover på sidan för att minskar belastningen på bäckenet.

Olika typer av hjälpmedel

Ett bäckenbälte hjälper till att stabilisera bäckenet vilket minskar smärtan effektivt hos de flesta gravida och även tens-apparater som stimulerar vissa nerver och aktiverar kroppens eget smärtlindringssystem. Tens kan sedan även användas under förlossningen för att minska smärtan.

Värktabletter har liten effekt mot bäckensmärta och var försiktig med värktabletter när du är gravid.

 

Behandling i vården

Berätta för din barnmorska om du har ont i ryggen eller bäckenet, helst så snart som möjligt då smärtan kan lindras.

Du kan även kontakta en fysioterapeut för att få bra övningar som är anpassade efter den gravida kroppen. Det är bra att träna både magmuskler och ryggmuskler för att stärka upp runt bäckenet.

Aktuellt med operation?

Det är ej aktuellt med operation för foglossning.

Skriven av Cindy Drybooms

Ortopedsytekniker

Ortopedsytekniker med 19års erfarenhet. Specialiserad inom korsetter, gördlar, bröstproteser, och ortoser.